Na de Tweede Wereldoorlog was hij mede-oprichter van De Nieuwe Groep, een vernieuwende kunstenaarsgroep. Hij voelde zich niet aangetrokken tot het spontane gebaar van Cobra maar wel tot het rationele, abstraherende werk van Mondriaan.
Hij is vrij laat bekend geworden met een oeuvre dat zich kenmerkt door een steeds strenger doorgevoerde abstractie met het landschap als onderwerp. In de jaren zeventig gaat de stilering over in een abstracte ervaring van het landschap. In Bomenlaan (1971-1972) is het onderwerp nog herkenbaar: hij geeft de ruimtelijkheid van een landschap weer door het tot kleur, lijn en richting te herleiden, en weet een complexe compositie tot de essentie terug te brengen. Akkerman voert dit nog verder door in de abstracte werken die hij later in de jaren zeventig maakt. Met enkele zorgvuldig gekozen kleuren en kleine verschuivingen in lijn of vorm maakt hij ingetogen composities waarvan de spanning vaak pas in tweede instantie zichtbaar wordt.
Hij was in de jaren tachtig begeleider aan Ateliers '63 in Haarlem.
Bronnen:
het nederlandse kunstboek
wikipedia
NB Betere afbeelding gewenst
Bronnen:
het nederlandse kunstboek
wikipedia
NB Betere afbeelding gewenst
Geen opmerkingen:
Een reactie posten