Op dit blog creëer ik mijn eigen kunstgeschiedenisles. Ik ben de doelgroep. U bent welkom om mee te kijken, leren en genieten.
Een belangrijke bron is 'het nederlandse kunstboek' van Richard Fernhout en Colin Huizing.

1669 Het loflied van Simeon - Rembrandt van Rijn - onvoltooid


Rembrandt Harmenszoon van Rijn (1606 of 1607 - 1669) wordt beschouwd als een van de belangrijkste Hollandse meesters van de 17e eeuw. Hij vervaardigde in totaal ongeveer driehonderd schilderijen, driehonderd etsen en tweeduizend tekeningen. Zijn werk behoort tot de Barok en hij is zichtbaar beïnvloed door het Caravaggisme, hoewel hij nooit in Italië is geweest. Zijn opmerkelijke beheersing van het spel met licht en donker, waarbij hij vaak scherpe contrasten (clair-obscur) neerzette om zo de toeschouwer de voorstelling binnen te voeren, leidde tot levendige scènes vol dramatiek.
Rembrandt beschouwde zichzelf vooral als een historie- en portretschilder. Hij was een zelfverzekerde man die in alle levensfasen door iedereen bewonderde zelfportretten maakte. Zijn honderd geschilderde en twintig geëtste zelfportretten geven een opmerkelijk scherp beeld van zijn uiterlijk en zijn gevoelens. Hij beeldde zichzelf af als de apostel Paulus en zette zichzelf in zijn zelfportret uit 1658 neer als een koning uit het Oosten.
Behalve zijn vrouw Saskia van Uylenburgh, en zijn zoon Titus van Rijn zijn ook zijn huishoudsters, vriendinnen Geertje Dircx en Hendrickje Stoffels nadrukkelijk in zijn schilderijen aanwezig; zij stonden vaak model voor bijbelse, mythologische of historische figuren.
Dit werk is door zijn dood onvoltooid gebleven. Een van zijn leerlingen, Arent de Gelder, schilderde hetzelfde tafereel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten